Psychoterapia

Marzena Gburska

 

Jak oswoić asertywność?

 Jeżeli wydaje Ci się, że jesteś asertywny, istnieje duże prawdopodobieństwo, że się mylisz!

 

   Powyższa teza jest prowokacyjna, ale moim zdaniem prawdziwa. O asertywności napisano już wiele książek, artykułów, każdy pojęcie „asertywność” zna i większość z nas uważa się za asertywnych. Na początek krótkie przypomnienie, asertywność to taka postawa życiowa, w której respektujemy prawa swoje i innych do własnego zdania, poglądów i uczuć. Najczęściej słyszy się, że asertywność to umiejętność mówienia „nie”, ale w taki sposób, aby nie ranić innych i samemu zachować poczucie własnej godności. Asertywność zdefiniowałabym najprościej jako stan pomiędzy agresją a biernością, uległością.  Przedstawię kilka zachowań ( z własnego doświadczenia i zasłyszanych od przyjaciół ), bo asertywność najlepiej „widać” na konkretnych przykładach, a często chęć bycia asertywnym nie idzie w parze z praktyką…

  1. Nowy pracownik otrzymuje opiekuna, który nieustannie narzuca mu swoje zdanie, zmusza do wykonywania poleceń, itp. Pracownik po kilku tygodniach decyduje się na rozmowę z opiekunem, wyjaśnia mu, że nie podoba mu się to, w jaki sposób jest traktowany, itd. Opiekun słucha, po czym mówi, że teraz pójdą do dyrektora i pracownik powtórzy wszystko to, co powiedział jemu. Pracownik rezygnuje. Zachowanie asertywne w tej sytuacji polega na tym, że pracownik powiedziałby „ok., idziemy do dyrektora, powtórze jemu to, co powiedziałem przed chwilą”.
  2. Kierownik do podwładnego zawsze zwraca się w formie rozkazującej „zrób to…”, „idź tam…”.Pracownik oznajmia, że nie życzy sobie rozkazów, a na kolejną prośbę odpowiada „nie, nie pojadę, bo byłem tam już miesiąc temu, poza tym, to nie leży w zakresie moich obowiązków”. Na powtórny rozkaz ze strony kierownika odpowiada krótkie „nie” i wraca do swoich obowiązków.
  3. Sytuacja w cukierni. Klient prosi o odkrojenie z całości małego ciastka. Ekspedientka kładzie na wadze kawałek, który przekracza wyobrażenie klienta o małym kawałku, to pół kilograma ciasta. Klient dziękuję i ciasta nie kupuje. „Obrażona” pani odkłada ciasto na półkę.
  4. Pacjent w klinice dentystycznej zapoznaje się z cennikiem usług. Akceptuje go, po czym siada na fotel. Stomatolog znajduje ubytek, po rozwierceniu zęba oznajmia, że konieczne jest leczenie kanałowe. Koszt będzie trzykrotnie większy od ceny podanej w ulotce (tam zawsze! podawane są ceny podstawowe, to czysto psychologiczny chwyt!). Pacjent decyduje się na leczenie, bo z rozwierconych zębem do domu  nie wróci. Mógłby pojść do innego, tańszego stomatologa, ale mało który „ dokończy” pracę kolegi po fachu…W tym przypadku o asertywność trudno, pacjent zapewne nigdy kliniki już nie odwiedzi, nadmieni, lekko ironicznie, pani w recepcji, aby uaktualniła cennik i to będzie „namiastka” asertywności.

  To kilka przykładów z życia zawodowego, społecznego. Najtrudniej być asertywnym wśród najbliższych, rodziny, bo np. odmowa zawsze trudniej przychodzi nam w stosunku do kogoś bliskiego niż obcego…

 

   Asertywnym łatwo siebie nazwać, trudniej nim być. Najskuteczniejszym sposobem jest trening. Po pewnym czasie nauczymy się mówić „nie”, odmawiać, domagać się swoich praw, jasno wyrażać swoje uczucia i przewidywać pewne sytuacje i zachowania innych. Każdy człowiek ma prawo być szczęśliwym, zrelaksowanym, żyć zgodnie ze swoimi przekonaniami, robić to, co uzna za słuszne, itd. Pamiętając oczywiście, że inni też mają takie same prawa!

  I jeszcze jedna uwaga. Zdarza się, że nasza asertywność, odmowa czasem postrzegana jest jako wyraz bezczelności, arogancji. Tego trudno uniknąć, ale to już problem tych, dla których asertywne zachowania są obce…

Każdy ma prawo być asertywnym, bo człowiek nieasertywny to człowiek nieszczęśliwy.

 

Marzena Gburska

MARZENA GBURSKA ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Gdańskim. Zajmowała się dziennikarstwem prasowym. Interesuje się psychologią. Uczestniczyła w wielu szkoleniach z udziałem psychologów i pedagogów. Zdobytą wiedzę wykorzystywała w pracy z młodzieżą.

 

___________________________________________________________________________________________

[Strona glowna] [Temat wydania] [Aktualności] [Psychologia społeczna] [Psychologia rozwojowa] [Psychoterapia] [Z pogranicza psychologii] [Język a świat] [Magdalena Nawrocka o depresji i nie tylko] [Hipnoza] [Spojrzenia] [Informatory] [Biblioteka psychologa] [Psychologia w Internecie] [Wieści z PTP] [Spotkania i konferencje] [Projekty badawcze] [Czat] [Współpraca] [Archiwum artykułów] [Redakcja] [Akty prawne]

© Copyright by Psychologia.vel.pl Marcin Zawojski

2001 - 2005

Wszystkie prawa zastrzeżone

webmaster